Opiskeluoikeuksien rajaaminen uhkaa osaamistason nostoa ja koulutuksen maksuttomuutta
Suomalainen sivistysvaltio on kriisissä. Kokoomusjohtoinen Orpo-Purran hallitus on ajamassa Suomen lisäksi suomalaisen koulutusjärjestelmän ennen näkemättömään kriisiin siihen kohdistuvilla leikkauksillaan. Aika, jota värittävät heikkenevät oppimisen tulokset, sivistysvaltion rapautumisen merkit sekä kasvavat oppimisen vaikeudet, ei ole oikea aika leikata koulutuksesta.
Kokoomuksen julistama koulutuksen “erityissuojelu” on tähän mennessä tarkoittanut opiskelijoiden opintorahan heikennystä, aikuiskoulutustuen lakkauttamista, korkeakoulujen valtionrahoituksen ja vapaan sivistystyön leikkauksia sekä viimeisimpänä peräti 120 miljoonan säästöjä ammatilliseen koulutukseen. Hallituksen esittämät 200 miljoonaa perusopetukseen ei tavallista oppijaa lohduta, kun kuntien koulutukseen saamasta merkittävimmästä rahoituslähteestä eli valtionosuuksista samalla leikataan.
Suomen tavoitteena on nostaa korkeakoulutettujen nuorten aikuisten määrä 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. On kuitenkin kestämätöntä, jos koulutustason nostamisen katsotaan tarkoittavan vain korkeakouluihin valittavien ensikertalaisten määrän kasvattamista eikä aidosti kaikkien suomalaisten osaamistason kasvattamista. Monitieteisyys ja monipuolinen osaaminen ovat äärimmäisen tärkeitä tulevaisuuden työelämässä ja opinto-oikeuksien rajaamalla käytännössä estämme tämän monipuolisen osaamisen kehittymisen suomalaisissa korkeakouluissa.
Demariopiskelijat ovat aidon osaamistason nostamisen puolella. Haluamme, että jatkossakin yhä useampi nuori pääsee jatkamaan opintojaan myös korkeakouluihin, mutta samaan aikaan me haluamme varmistaa jokaiselle myös aidon oikeuden opiskella elämäntilanteesta riippumatta – olipa kyse duunarista, jolla on tarvetta päivittää osaamistaan; alan vaihtajasta, joka haluaa aloittaa työskentelemään esimerkiksi hoiva-alalla; taikka nuoresta, joka toteaa, että ehkä se ensimmäinen valittu opiskelupaikka ei ollutkaan se oikea.
Ihminen, joka saa opiskella itselleen sopivaa alaa ja tehdä itselleen sopivaa työtä, on tehokas ja motivoitunut tulevaisuuden työntekijä.
Opiskeluoikeuksien rajaaminen on väärä signaali osaamistason nostamisesta ja portti maksullisen koulutuksen Suomeen, ja siksi vaadimme, että hallitus lopettaa kaavailut tällaisesta opiskelija- ja koulutusvihamielisestä politiikasta.
Demariopiskelijoiden tavoitteena on, että osaamisen kasvattamisen ja opiskelun tulee olla aina kannattavaa ja kannustettavaa kaikilla eri koulutusasteilla. Hallituksen suunnittelema opiskeluoikeuksien rajaaminen yhteen tutkintoon on jatkoa hallituksen tavoitteettomalle ja kestämättömälle koulutuspolitiikalle, johon minkään puolueen ei ole syytä lähteä mukaan.
Demariopiskelijat eivät hyväksy opettajien palkkakuoppalakia
Demariopiskelijat vastustavat hallituksen kaavailemaa uutta palkkamallia, jolla nöyryytetään julkisen sektorin rautaisia ammattilaisia terveydenhuollosta kasvatuksen ja opetuksen ammattilaisiin. Julkisen sektorin palkkakuoppalaki osuisi kovaa erityisesti naisvaltaisiin julkisen sektorin aloihin, kuten opettajiin ja varhaiskasvatuksen ammattilaisiin, jotka ovat avainasemassa suomalaisessa sivistystyössä, mutta myös kilpailukyvyn edistämisessä suomalaisen korkean osaamistason varmistajina.
Demariopiskelijat haluavat nähdä työmarkkinoilla yhteistyötä, eivät vastakkainasettelua. Kilpailukyvyn edistäminen ja julkisen talouden perustan korjaaminen on nähtävä kokonaisuutena, jossa jokaisella työelämän tekijällä on oma tehtävänsä. Opettajat ja koulutusalan ammattilaiset sekä koulujen muu henkilökunta ovat avainasemassa varmistamassa osaavien työntekijöiden tarjonnan työmarkkinoille ja esimerkiksi vientialoille – siksi opettajat ansaitsevat työstään samalla tavalla oikeudenmukaisen korvauksen kuin vientialojen työntekijätkin.
Demariopiskelijat seisovat jatkossakin opettajien puolella ja vaativat hallitusta perääntymään kestämättömästä, työmarkkinat romuttavasta palkkakuoppalakiesityksestään.